Ce (și cât) vorbește Tudor la doi ani și cinci luni

După părerea noastră, a părinților, Tudor a început greu să vorbească. La vârsta când alți copii imitau diferite sunete, el nu părea interesat de astfel de activități. Când am văzut că se apropie de 2 ani și vocabularul lui este alcătuit doar din câteva cuvinte am început să mă îngrijorez puțin și am rugat-o pe pediatra lui să-mi recomande un logoped. Răspunsul a fost prompt: „la logoped nu are ce să-i facă acum, e prea mic, dar dacă până la toamnă nu începe să vorbească vii iar la mine”.  A trecut mai bine de jumătate de toamnă și Tudor al nostru a început să scoată din buzunar toate cuvintele pe care le-a tot îmagazinat în acest timp. Acum am început să ne obișnuim și nu ne mai mirăm de fiecare cuvânt pe care îl spune…ba chiar începem să-l rugăm să vorbească mai puțin și mai încet. Încă nu folosește verbe dar va veni și vremea lor.

Mi-a rămas întipărit în minte un moment în care eram cu el pe covor și „rezolvam” exerciții dintr-un caiet de activități pentru vârsta lui. Trebuia să numească cercul și pătratul și să lipească abțibildurile corespunzătoare. Pe când avea un an l-am învățat să potrivească formele (cerc, pătrat, triunghi etc) și după ce făcea singur astfel de jocuri nu am mai insistat asupra lor. Când l-am rugat să numească cercul și pătratul nu speram că o va face…dar el a zis foarte relaxat: „cec” și „patat” și a lipit abțibildurile. Mi s-a părut foarte fain că a ținut minte ce a învățat acum un an și mi-am dat mai bine seama cât de multe lucruri înmagazinează un copil în mintea lui, chiar dacă aparent pare că totul trece pe lângă el.

Și acum câteva dintre conversațiile noastre amuzante:

Dragoș: Tudor, tu ești păcătos?
Tudor: Nu Todor păcătos.
Dragoș: Dar mami e păcătoasă?
Tudor: Nu
Dragoș: Dar tati e păcătos?
Tudor: Da.
Dragoș: Ce păcate are tati?
Tudor: Ohoooo

O lecție pe care a învățat-o foarte bine a fost despre genul masculin și feminin (când vedem că nu vrea sau îi este greu să zică anumite cuvinte în română i le spunem și în engleză și el alege 🙂 ).
Era seară și ca de obicei Tudor trăgea de timp să nu doarmă așa că vorbea singur:
Tudor: Mami, gal (girl), Todor boy, tati boy…doi boy. :)) (i-am explicat că la plural se spune boys, dar nu prea e de acord :).

Cum i-a Tudor startul:
„unu, doi, tei, opt, papu, stat” (unu, doi, trei, opt, patru, start)

Noțiuni opuse:
mame-mimă (mare-mic)
tust-dost (sus-jos)

În perioada asta ne confruntăm cu multe refuzuri și împotrivire din partea lui Tudor, așa că după ce trece furtuna, încercăm să discutăm despre ce s-a întâmplat.
Eu: Tudor când se face inima ta mai bună?
Tudor: (îmi arată limba și încearcă să explice): mame, neaga opt, a olu bună (când limba mare și neagră de la ceas ajunge la opt, inima (care e roșie) se face bună).

E foarte amuzant faptul că nu pricepe că un cuvânt are mai multe sensuri. De exemplu: într-o zi am făcut împreună un chec cu banană și pentru că a cerut, l-am lăsat și pe el să amestece compoziția. Când am vrut să pun aluatul în tavă am constatat că, la fundul bolului, făina nu se încorporase bine.
Eu: Tudor, uite aici la fund nu s-a amestecat bine.
Tudor: (se uită la fundul lui și zice): da, mami, da. 😉

 

Advertisements

One thought on “Ce (și cât) vorbește Tudor la doi ani și cinci luni

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.